KEJAYAAN YANG HAKIKI DUNIA AKHIRAT HANYA DI DALAM KETAATAN KEPADA ALLAH DAN RASULULLAH SAW

Allah berfirman : Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan RasulNya maka sesungguhnya dia telah berjaya dengan kejayaan yang besar (yang sebenar-benarnya)

Ulama' memberitahu kepada kita semua, mentaati Allah bermaksud mentaati semua perintah Allah swt tanpa mempersoalkannya dan mentaati Rasulullah saw bermaksud mengikut baginda saw dalam semua perkara tanpa boleh mempersoalkannya. Inilah intipati aqidah ahlus sunnah wal jamaah...

Marilah saudara-saudaraku, kita merenung kenyataan dan hakikat ini dan mempersoalkan diri kita sendiri dahulu tanpa kita menyingkap pada diri orang lain ADAKAH kita benar-benar menghayati tuntutan ini..saya mengaku saya mentaati Allah tetapi berapa banyak perintah-perintah Allah yang saya sia-siakan...saya mengaku mentaati dan mencintai Rasulullah, tetapi sejauhmana saya mengenali Nabi saw dan membawa kehidupan Nabi dalam kehidupan saya..

Sekiranya kita hari ini tidak merenung ke dalam diri kita untuk sama-sama kita perbaiki diri kita, maka bilakah lagi..hari terus berlalu masa akan terus meninnggalkan kita..masa mati kita sentiasa mendekati kita. INGATLAH wahai diriku..sesungguhnya tiada apa yang akan dibawa melainkan iman yang sempurna dan sohih serta amal soleh yang sohih akan menjadi teman kita dan akan menghadapi persoalan-soalan kubur yang sudah tentunya tidak akan di jawab dengan lidah kita berdasarkan pengetahuan kita tetapi semuanya akan di jawab oleh amal kita...

0 comments:

Catat Ulasan